Rozszerzanie diety malucha - Warzywa

by - 21.2.16

Eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i towarzystw pediatrycznych z Europy są zgodni, że z rozszerzaniem diety niemowląt nie trzeba zanadto się spieszyć, zwłaszcza, gdy jest ono karmione piersią. Przez pierwsze pół roku życia dziecka, mleko matki dostarcza maluchowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Kiedyś jednak musi nadejść moment, kiedy do diety dziecka trzeba wprowadzić pierwsze, inne niż mleko, pokarmy. Kiedy i jakie?
Na początek najlepiej zacząć rozszerzanie od warzyw. To lepszy wybór niż słodkie owoce po które maluch może chętniej sięgać, dlatego owoce wprowadzajmy dopiero po warzywach. 


Marchew to jeden z pierwszych po mleku pokarmów dla niemowlaków - ze względu na lekkostrawność i łatwe przyswajanie przez organizm. Warto też dodać, że marchew nie powoduje alergii. Wprowadzamy ją od 5-6mc. 

Dynia zawiera beta-karoten. Jest bogata w węglowodany (sacharozę i glukozę), witaminy: C, B1, B2, B6, PP. Ma dużo błonnika, który działa wspomagająco na zaparcia. Jest lekkostrawna. Można podawać po 5-6mc. 

Ziemniaki są lekkostrawne. Zawierają sporo węglowodanów, zwłaszcza skrobi i błonnika. Możemy wprowadzić je do diety w 5-6mc.

Brokuł zawiera witaminy A, C, B1, B2, PP oraz sole mineralne takie, jak: wapń, żelazo, fosfor, magnez, siarka i potas. Jest bogaty w białko i beta-karoten. Podajemy po 6 mc. 

Kalafior bogaty w sole mineralne : sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, wotaming K, B1, B2, B6 oraz C.  Po 6 mc. 

Pietruszka to źródło magnezu, żelaza, wapnia, potasu. Podajemy w okolicach 6-7mc.

Buraki są pożywne i lekkostrawne, zawierają duże ilości związków cukru, pektyn, karotenoidów, antocyjanów, kwasów organicznych (jabłkowego, cytrynowego i szczawiowego), witamin (najwięcej C, B2 i prowitaminy A) oraz związków mineralnych, w tym związków wapnia, żelaza, potasu, sodu, i magnezu. Mogą pojawić się w diecie po 7mc.
Brukselka zawiera najwięcej białka ze wszystkich kapustnych oraz sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, chlor, jod, karoten, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy i pantotenowy, biotynę, kwas foliowy. Po 7mc. Może być wzdymająca.

Cukinia zawiera witaminę A, C, PP, B1 i B2. Ponadto to cenne źródło soli minaralnych - wapnia, fosforu, żelaza i magnezu. Po 6mc.

Ziarna groszku zawierają m.in. sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, witaminy E, B1, B2, B6, C. Po 6mc.

Fasolka szparagowa jest lekkostrawna, bogata w liczne składniki odżywcze. Zawiera min.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod oraz witaminy: E, K, B1, B2, B6, C. Po 6mc.

Pomidory bogate są bogate w witaminę A, B1, B2, C, PP a także, w zależności od odmiany posiadają witaminę D, E i K. Zawierają sód, potas, wapń, żelazo, miedź, fosfor, chlor, nikiel, kobalt, magnez i mangan. Po 10mc.

Ogórek zawiera m.in. sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoten, biotynę, witaminy: B1, B2, B6, C. Kwasy: nikotynowy, pantotenowy, foliowy, szczawiowy. Wprowadzać po 10mc.

Papryka zawiera witaminy: A, C i E. Zwiększa odporność. Reguluje ciśnienie krwi, zapobiega miażdżycy. Opóźnia procesy stażenia. Po 10mc. Uwaga na skórkę - najlepiej jest ją obrać. Można to zrobić poprzez przypieczenie papryki nas palnikiem. Pozwoli to też wydobyć jej słodszy smak. Drugi sposób to gotowanie przez 5min w wodzie.

Pamiętajmy o tym, aby wprowadzając nowe pokarmy, zachować ostrożność. Podając je po raz pierwszy zróbmy to w małych ilościach po około 2-3 łyżeczki. Po podaniu zwróćmy uwagę, czy u naszego maluszka nie występują bóle brzuszka, kolki lub biegunka. W przypadku niepokojących objawów zwróćmy się do lekarza.


Wpis powstał przy współpracy z portalem Kobiece Porady


Może Ci się spodobać

0 komentarze