Jak ważna jest nasza dieta - podstawowe grupy zdrowych produktów

by - 12.7.18

Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna, dlatego dziś przyjrzymy się podstawowym grupom produktów, których nie powinno w niej zabraknąć. Do tych grup zalicza się następujące kategorie produktów: produkty mleczne, produkty mięsne, warzywa i owoce oraz produkty zbożowe. W ciągu dnia powinniśmy spożywać po 2 produkty z grup pierwszych oraz po 4 z pozostałych dwóch grup. Co w efekcie daje 12 porcji produktów spożywczych. Taka zbilansowana dieta daje nam pewność, że nasz organizm ma wszystkie składniki odżywcze, witaminy oraz mikroelementy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, zarówno dorosłych, jak i dzieci.


Mleko i produkty mleczne
Mleko towarzyszy nam od początku każdego życia ludzkiego. Stanowi niezwykle cenne źródło wapnia i białka, witaminę D i A. Spożywanie mleka oraz produktów mlecznych przynosi bardzo dużo korzyści zdrowotnych. Naszym dzieciom produkty te dostarczają składników potrzebnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości. Osoby dorosłe również powinny je spożywać ze względu na zmniejszenie ryzyka ubytku masy kostnej w późniejszym wieku oraz uniknięcie wystąpienia osteoporozy. Mleko i produkty mleczne to niezbędny element zbilansowanej diety. Składniki odżywcze w nich zawarte to przede wszystkim wapń, który jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i budowy kości, a także do utrzymywania masy kostnej. Białko wysokowartościowe, obecne w mleku i produktach mlecznych, to źródło aminokwasów, które są niezbędnym budulcem wszystkich tkanek organizmu. Witamina D odpowiada za utrzymanie w organizmie prawidłowego stężenia wapnia i fosforu, dzięki czemu wzmacniane są nasze kości.

Mięso, ryby, drób, jaja, orzechy i nasiona roślin strączkowych
W tej grupie znalazły się produkty bogate w białko. Dzięki spożywaniu tego rodzaju produktów dostarczamy naszemu organizmowi witaminy (np. witaminy z grupy B) i mikroelementy. Ważną rolę odgrywa tu również żelazo, które znajduje się w produktach zwierzęcych i roślinnych. Aby ułatwić skomponowanie codziennej diety, możemy jednego dnia wybrać np. kotlet z piersi z kurczaka na jeden posiłek, a gotowane jajo na kolejny. Innego dnia przygotujmy pieczoną rybę z fasolką. Pamiętajmy, aby nie spożywać dużych ilości tłustego mięsa, gdyż znacząco zwiększa to kaloryczność posiłków i nasza dieta przestaje być już zdrowa.

Warzywa i owoce
Grupa owoców i warzyw, łącznie z naturalnymi sokami, stanowi najcenniejsze źródło witaminy C, kwasu foliowego, β-karotenu, błonnika pokarmowego i składników mineralnych. To ważne, aby w każdej diecie nie zabrakło zarówno warzyw, jak i owoców. Warzywa są niezwykle zdrowe i można je spożywać bez ograniczeń (oprócz kukurydzy, gotowanej marchewki i buraczków). Słodki owoc to najlepszy wybór na drugie śniadanie, zarówno w domu, jak i w szkole. Dzięki temu nasza dieta staje się zdrowa i lepiej zbilansowana, a my kształtujemy dobre nawyki żywieniowe u naszych dzieci, które niezmiennie biorą z nas przykład. Fajnym wsparciem w takim wyrabianiu właściwych nawyków jest "Program dla szkół". Ten unijny program polega na dostarczaniu dzieciom warzyw i owoców, a także mleka oraz produktów mlecznych. Nie jest to projekt nowy, gdyż jest on kontynuacją dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” ,„Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie. Program ten ma za zadanie propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. To wszystko poprzez udostępnianie naszym dzieciom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, by od najmłodszych latek znały i miały okazję polubić ich naturalny skład.

Może Ci się spodobać

31 komentarze

  1. Bardzo podoba mi się ta akcja! Warto głośno mówić o zdrowym odżywianiu i uczyć dzieci dobrych nawyków ��

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo podoba mi się ten projekt i szkoła mojego syna w nim uczestniczy. Akurat w naszym przypadku nigdy nie było problemów z jedzeniem warzyw czy owoców, ale wiem, że wielu rodziców ma z tym problem. Jeśli dziecko w szkole od małego będzie otrzymywać warzywa i owoce - nauczy się zdrowych nawyków i zamiast zjeść na podwieczorek niezdrowe chipsy sięgnie po np. banana czy soczystą marchewkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrych nawyków trzeba uczyć od dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mówi się, że czym skorupka za młodu nasiąknie....bardzo ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta, jakie paliwo dostarczamy naszemu organizmowi tym on nam się odwdzięcza. Takie programy sa potrzebne, mamy plage otyłości. Ludzie nie patrza na jakość produktów, tylko na reklamy. Popieram!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mądrze napisane, warto uczyć już dzieci od najmłodszych lat świadomości o zdrowym jedzeniu. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. U nas w szkole rowniez jest wprowadzony ten program. Dzieci, w zaleznosci od dnia, otrzymuja obrane i pokrojone warzywa, a takze owoce. Szczerze? Moj syn duzo chetniej w towarzystwie kolegos cheupie marchewke niz w domu. Cieszy mnie to bardzo. Otrzymuja tez soczki i mleko w kartonie.

    OdpowiedzUsuń
  7. teorie dotyczące zdrowej diety znam doskonale , gorzej jest z praktyką. na szczęście owoce i warzywa jem w dużych ilościach, są podstawą mojego żywienia . pracowałam w szkole, w które działały oba programy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Oh very interesting post darling
    xx

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna akcja! Daje dużo do myślenia :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mądrze napisane. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super! Zdrowe nawyki trzeba wdrażać już od najmłodszych lat :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna akcja:) Zdrowe odżywianie warto wpajać od najmłodszych lat :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie akcje są świetne! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzieci powinny dobrze się odżywiać i program, który zapewni im dostęp do zdrowej żywności jest świetny

    OdpowiedzUsuń
  15. takie akcje to coś wspaniałego :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo fajnie napisane super akcja warto wiedzieć co jeść i pić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Warzywa i owoce sa bardzo wazne w naszej diecie. Ja tez polecam robic koktajle ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę się zorientować czy w przyszłej szkole Magdy jest realizowany ten program :) Bardzo mi się podoba, i zdecydowanie popieram takie akcje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo podoba mi się ta akcja. Super, że wprowadzają takie w szkole :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetna akcja, warto o takich pisać i je propagować. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo fajna akacja uważam, że powinno się dzieci uczyć tego od najmłodszych lat :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zdrowe i szeroko zbilansowane odżywianie to podstawa w każdym wieku. Oczywiście od najmłodszych lat nasz organizm się rozwija i to własnie wtedy należy odpowiednio się odżywiać. Świetna akcja!

    OdpowiedzUsuń
  23. bardzo ciekawy post :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zdrowa diety i słuchanie swojego organizmu to klucz do zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Staram się dostarczać organizmowi jak najwięcej mikro, makroelementow i wit, ale nie zawsze mi wychodzi

    OdpowiedzUsuń
  26. Od samego poczatku dbamy o diete naszej córki i widzę , że bardzo dobrze sie rozwija a przede wszystkim nie jest niejadkiem

    OdpowiedzUsuń
  27. Z tymi warzywami to bym się spierała, bo są różne opinie o nich :) Ale tak zdrowa dieta odgrywa bardzo dużą rolę w naszym życiu. Dodałabym tutaj także odpowiednią suplementację - jod, chrom, selen, żelazo :) Ale podoba mi się wpis bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Dobrze, że wprowadzają takie programy, jest to naprawdę bardzo ważne i też myślę, że nie jedno dziecko się ucieszy :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetna akcja, muszę dowiedzieć się czy nasza szkoła będzie brała w tym udział, zwłaszcza, że Anastazja idzie do przedszkola :D

    OdpowiedzUsuń
  30. O tak, uwielbiam zdrowe odżywianie! Dobrze zbilansowana dieta to podstawa! A obecnie warzywa to podstawa mojej diety! :D Uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za Waszą aktywność.
Jeśli obserwujesz mojego bloga, daj znać!

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych. Dane te przetwarzane są dobrowolnie i w każdej chwili możesz z tego zrezygnować. Celem ich zbierania jest zapobieganie Spamu